ESTATUTS DE L’ASSOCIACIÓ DE FAMILIES D’ALUMNES DE L’ESCOLA BRESSOL
MUNICIPAL VALLPARADÍS, TERRASSA
Capítol
I. Denominació, objecte, domicili i àmbit
Article
1
L'Associació de Famílies d’Alumnes de l’Escola Bressol
Municipal Vallparadís, de forma abreujada AFA EBM Vallparadís i abans anomenada
AMPA de l’Escola Bressol Municipal Vallparadís, està constituïda a la població
de Terrassa i es regeix per aquests estatuts, per la Llei orgànica 8/1985, de 3
de juliol, del dret a l’educació, el Decret 202/1987, de 19 de maig, del
Departament d'Ensenyament i les restants disposicions d’aplicació, i subsidiàriament
per la Llei 4/2008, de 24 d’Abril, del llibre tercer del Codi civil de
Catalunya, relatiu a les persones jurídiques, i la Llei orgànica 1/2002, de 22
de març, reguladora del dret d’associació i la llei 7/1997, de 18 de juny,
d'associacions (DOGC 2423, d'1 de juliol).
L’associació no té ànim de lucre.
Article 2
L’associació assumeix els següents objectius:
a)
Donar suport i assistència als/les membres de l’associació i, en general, a
les famílies i/o tutors/es, a l’equip educatiu i a l’alumnat del centre així
com als seus òrgans de govern i de participació, en tot allò que fa referència
a l’educació dels seus fills i filles i, en general, de tot l’alumnat
matriculat al centre.
b)
Promoure la participació de les famílies de l’alumnat en la gestió del
centre.
c)
Assistir a les famílies de l’alumnat
en l'exercici del seu dret a intervenir en el control i la gestió del centre
quan sigui sostingut amb fons públics.
d)
Promoure la representació i la participació de les famílies de l’alumnat en
els consells escolars dels centres públics i concertats i altres òrgans col·legiats.
e)
Facilitar la col·laboració del centre en els àmbits social, cultural, econòmic
i laboral de l'entorn.
f)
Col·laborar en les activitats educatives del centre i cooperar amb el
Consell Escolar en l’elaboració de directrius per a la programació d'activitats
complementaries, extraescolars o de serveis.
g)
Promoure les activitats de formació de les famílies, tant des del vessant
cultural com de l’específic de responsabilització en l’educació familiar.
h)
D'altres activitats que, en el marc de la normativa educativa, els assignin
els seus estatuts.
i)
Promoure i realitzar tota mena d'activitats de desenvolupament psicomotriu
i/o fisicoesportives, lúdiques i/o culturals.
Article
3
El domicili de l’associació queda fixat al número 5 de la
Plaça Marta Mata de Terrassa, i el seu àmbit d'activitats principals se
circumscriu, fonamentalment, a Catalunya.
Capítol
II. Socis i sòcies
Article
4
Poden ser persones associades i per tant, socis i sòcies,
les famílies o els representants legals de l’alumnat matriculats en el centre
que manifestin la seva voluntat de pertànyer com a tals a l'entitat, i que
contribueixin a sostenir-la amb les quotes a què es refereix l'article 6
d'aquests estatuts.
L'admissió dels/les membres és facultat de la Junta
Directiva, que l'acorda un cop els/les qui la sol·liciten han acreditat la seva condició de
família d'un/a o més alumnes del centre.
Article
5
Són drets de les persones associades:
a)
Participar en les activitats de l’associació intervenint en les assemblees
generals, exposant queixes i suggeriments per escrit a la Junta Directiva o
oralment als delegats/des de curs, els/les quals els traslladen a l'esmentada
Junta en les seves reunions.
b)
Tenir veu i vot a les assemblees generals.
c)
Elegir i ser elegits/des membres de la Junta Directiva.
d)
Tenir un exemplar dels estatuts vigents.
e)
Consultar els llibres de l’associació.
Són deures de les persones associades:
a)
Contribuir econòmicament a sostenir l’associació i les seves activitats
satisfent les quotes i les derrames acordades.
b)
Complir els acords reglamentaris adoptats per l’associació a través dels seus
diferents òrgans de govern, a fi d'assolir de la millor manera possible els
objectius de l’associació.
Article
6
Les persones associades poden ser donades de baixa de l’associació
per algun dels motius següents:
1.
Renúncia voluntària comunicada per mitjà d'un escrit adreçat al/la
president/a.
2.
Pèrdua de la condició de pare o mare de l’alumne, de la pàtria potestat o
de la representació legal.
3.
Falta de pagament de la quota vàlidament acordada.
4.
Ús de l'associació o de la condició de persona associada amb finalitats diferents
o contràries a les assumides estatutàriament per l'entitat.
Quan la baixa obeeix als motius exposats en
els punts 3 i 4, és preceptiva l'obertura d'un expedient en què s'ha de donar audiència
a la persona associada.
L'acord de baixa és adoptat per la Junta Directiva. La
persona associada hi pot recórrer davant l'Assemblea General en el termini de
quinze dies hàbils comptats a partir de l'endemà d'aquell en què li ha estat
notificat l'acord de baixa.
Capítol
III. L'Assemblea General
Article
7
1.
L'Assemblea General és l’òrgan sobirà de l’associació; els/les seus/ves
membres en formen part per dret propi i irrenunciable.
2.
Els/les membres de l’associació, reunits/des en Assemblea General legalment
constituïda, decideixen per majoria els assumptes que són competència de l‘Assemblea.
3.
Tots/es els/les membres queden subjectes als acords de l'Assemblea General,
incloent-hi els/les absents, els/les qui en discrepen i els/les presents que
s'han abstingut de votar.
Article
8
L'Assemblea General té les facultats següents:
a)
Modificar els estatuts.
b)
Elegir i separar els/les membres de l’òrgan de govern i controlar-ne l'activitat.
c)
Aprovar el pressupost anual i la liquidació de comptes anuals, i també
adoptar els acords per a la fixació de la forma i l’import de la contribució al
sosteniment de les despeses de l'associació i aprovar la gestió feta per l'òrgan
de govern.
d)
Acordar la dissolució de l’associació.
e)
Incorporar-se a altres unions d'associacions o separar-se'n.
f)
Sol·licitar la declaració d'utilitat pública.
g)
Aprovar el reglament de règim interior.
h)
Acordar la baixa o la separació definitiva, amb un expedient previ, de les
persones associades.
i)
Conèixer les sol·licituds presentades per a ésser persona associada, i també les altes i les
baixes d'associats i associades per una raó diferent a la de la separació
definitiva.
j)
Resoldre sobre qualsevol altra qüestió que no estigui directament atribuïda
a cap altre òrgan de l’associació. La relació de les facultats que es fa en
aquest article té un caràcter merament enunciatiu i no limita les atribucions
de l'Assemblea General.
Article
9
1.
L'Assemblea General es reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop
l'any, dins dels mesos compresos entre setembre i juny ambdós inclusivament.
2.
L’òrgan de govern pot convocar l'Assemblea General amb caràcter
extraordinari sempre que ho consideri convenient, i ho ha de fer quan ho sol·liciti
un nombre d'associats/des no inferior al 10%; en aquest cas, l'Assemblea ha de
tenir lloc dins el termini de trenta dies a comptar de la sol·licitud.
Article
10
1.
L'Assemblea és convocada per l’òrgan de govern mitjançant una convocatòria,
que ha de contenir, com a mínim, l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora de
la reunió.
2.
La convocatòria s'ha de comunicar quinze dies abans de la data de la reunió,
individualment i mitjançant un escrit adreçat a cada persona associada
mitjançant correu electrònic, o per SMS o amb un anunci públic als plafons
informatius del centre o a la web de l’AFA.
3.
Les reunions de l'Assemblea General, les presideix el/la president/a de l’associació.
Si no hi és, l'han de substituir, successivament, el/la vicepresident/a o el/la
vocal de més edat de la Junta. Hi ha d'actuar com a secretari/a qui ocupi el
mateix càrrec a la Junta Directiva.
4.
El/la secretari/a redacta l'acta de cada reunió, que han de signar ell/a
mateix/a i el president/a, amb un extracte de les deliberacions, el text dels
acords adoptats, el resultat numèric de les votacions i la llista de les
persones assistents.
Al començament de cada reunió de l'Assemblea
General es llegeix l'acta de la sessió anterior a fi, que s'aprovi o s'esmeni.
Cinc dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol altra documentació ha
d'estar a disposició de les persones associades al local social.
Article
11
1.
L’Assemblea General es constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre de
persones associades presents o representades.
2.
El 10% de les persones associades pot sol·licitar a l’òrgan de govern la
inclusió en l'ordre del dia d'un o més assumptes per tractar i, si ja s'ha
convocat l'Assemblea, sempre que ho facin dins el primer terç del període
comprés entre la recepció de la convocatòria i la data de la reunió d’aquella.
La sol·licitud també es pot fer directament a l'Assemblea, que decideix el que
considera convenient, però únicament pot adoptar acords respecte als punts no
inclosos en l'ordre del dia comunicat en la convocatòria, si així ho decideix
una majoria de les tres quartes parts de les persones presents.
Article
12
1.
En les reunions de l'Assemblea General, correspon un vot a cada membre de
l'associació.
2.
Els acords es prenen per majoria simple de vots de les persones associades
presents o representats.
3.
Per adoptar acords sobre la separació dels/les membres, la modificació dels
estatuts, la dissolució de l’associació, la constitució d'una federació amb
associacions similars o la integració en una de ja existent, cal un nombre de
vots equivalent a les dues terceres parts dels assistents. En qualsevol cas, l’elecció
de la Junta Directiva, si es presenten diverses candidatures, es fa per acord
de la majoria relativa dels/les socis/es presents o representats.
4.
Les candidatures que es presentin formalment tenen dret a una còpia de la
llista dels/les socis/es i dels seus domicilis certificada pel secretari amb el
vistiplau del/la president/a.
Capítol
IV. La Junta Directiva
Article
13
1.
Regeix, administra i representa l’associació la Junta Directiva, que està
composta pels càrrecs de presidència, vicepresidència, secretaria, tresoreria i
vocals. Aquests càrrecs han de ser exercits per persones diferents. La Junta
Directiva pot quedar legalment constituïda amb els càrrecs de presidència,
secretaria i tresoreria.
2.
L’elecció dels/les membres de la Junta Directiva, que han de ser persones
associades, es fa per votació de l'Assemblea General. Les persones elegides
entren en funcions després d'haver acceptat el càrrec.
3.
El nomenament i el cessament dels càrrecs han de ser certificats per el/la
secretari/a sortint, amb el vistiplau del/la president/a sortint, i s'han de
comunicar al Registre d'Associacions.
4.
Els/les membres de la Junta Directiva no poden dur a terme cap activitat retribuïda
per l’associació.
Article
14
1.
Els/les membres de la Junta Directiva exerceixen el càrrec durant un període
de 3 anys sense perjudici que puguin ser reelegits.
2.
El cessament dels càrrecs abans d'extingir-se el termini reglamentat del
seu mandat pot esdevenir-se per:
a)
Dimissió voluntària presentada mitjançant un escrit en el qual se n'exposin
els motius.
b)
Malaltia que incapaciti per exercir el càrrec.
c)
Baixa com a membre de l’associació.
d)
Sanció per una falta comesa en l‘exercici del càrrec.
3.
Les vacants que es produeixin en la Junta Directiva s'han de cobrir en la
primera reunió de l'Assemblea General que tingui lloc. Mentrestant, un/a membre
de l’associació pot ocupar provisionalment el càrrec vacant.
Article
15
1. La Junta Directiva té les facultats següents:
a)
Representar, dirigir i administrar l’associació de la manera més amplia que
reconegui la Llei; així mateix, complir les decisions preses per l'Assemblea
General, d'acord amb les normes, instruccions i directrius que aquesta Assemblea
estableixi.
b)
Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels
organismes públics i per exercir tota mena d’accions legals i interposar els recursos
pertinents.
c)
Proposar a l'Assemblea General la defensa dels interessos de l’associació.
d)
Proposar a l'Assemblea General la defensa de l'establiment de les quotes
que els/les membres de l’associació han de satisfer.
e)
Convocar les assemblees generals i controlar que es compleixin els acords
que s'hi adoptin.
f)
Presentar el balanç i l'estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea
General perquè els aprovi, i confeccionar els pressupostos del següent exercici.
g)
Contractar els/les empleats/des que l’associació pugui tenir.
h)
Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin
amb normalitat.
i)
Establir grups de treball i/o comissions per aconseguir de la manera més
eficient i eficaç els fins de l’associació, i autoritzar els actes que aquests
grups projectin dur a terme.
j)
Nomenar els/les vocals de la Junta Directiva que s'hagin d'encarregar de
cada grup de treball o comissió, a proposta dels mateixos grups.
k)
Dur a terme les gestions necessàries davant d'organismes públics, entitats
i altres persones, per aconseguir:
-subvencions o altres ajuts.
-L’ús de locals o edificis que puguin arribar
a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre de recuperació
ciutadana.
l)
Obrir comptes corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol establiment de crèdit
d'estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició
dels fons es determina a l'article 28.
m)
Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i
donar-ne compte en la primera reunió de l’Assemblea General.
n)
Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d'una manera especifica a
algun altre òrgan de govern de l’associació o que li hagi estat delegada
expressament.
Article
16
1.
La Junta Directiva, convocada prèviament per el/la president/a o per la
persona que el/la substitueixi, s'ha de reunir en sessió ordinària amb la
periodicitat que els/les seus/ves membres decideixin, i com a mínim
trimestralment.
2.
Les reunions dels/les membres de la Junta Directiva es poden fer mitjançant
l’ús de videoconferències, xats i/o videotrucades, i no només presencialment.
3.
S'ha de reunir en sessió extraordinària quan la convoqui amb aquest caràcter
el/la president/a o bé si ho sol·licita un 25% dels/les membres que la
componen.
Article
17
1.
La Junta Directiva queda constituïda vàlidament si ha estat convocada amb antelació
i hi ha un quòrum de la meitat més un.
2.
Els/les membres de la Junta Directiva estan obligats/des a assistir a totes
les reunions que es convoquin, encara que, per causes justificades, poden
excusar-se'n. L’assistència del/la president/a o del/la secretari/a o de les
persones que els substitueixin hi és necessària sempre.
3.
La Junta Directiva pren els acords per majoria simple de vots dels/les
assistents.
Article
18
1.
La Junta Directiva pot delegar alguna de les seves facultats en una o
diverses comissions o grups de treball si compta, per fer-ho, amb el vot
favorable de dos terços dels/les seus/ves membres.
2.
També pot nomenar, amb el mateix quòrum, un/a o uns/es quants/es mandataris/es
per exercir la funció que els confiï amb les facultats que cregui oportú
conferir-los en cada cas.
Article
19
Els acords de la Junta Directiva s'han de fer constar en
el llibre d'actes o a la web de l’AFA i han de ser signats per el/la secretari/a
i el/la president/a. En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva, s'ha de
llegir l'acta de la sessió anterior perquè s'aprovi o es rectifiqui, si és
procedent.
Capítol
V. El/la president/a i e/la vicepresident/a
Article
20
1.
Són pròpies de presidència les funcions següents:
a)
Dirigir i representar legalment l’associació, per delegació de l’Assemblea
General i de la Junta Directiva.
b)
Presidir i dirigir els debats, tant de l’Assemblea General com de la Junta
Directiva.
c)
Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d'empat.
d)
Establir la convocatòria de les reunions de l'Assemblea General i de la
Junta Directiva.
e)
Visar les actes i els certificats confeccionats per el/la secretari/a de l’associació.
f)
Les atribucions restants pròpies del càrrec i aquelles per a les quals el
deleguin l'Assemblea General o la Junta Directiva.
2.
El/la president/a és substituït/da, en cas d’absència o malaltia, per el/la
vicepresident/a o el/la vocal de més edat de la Junta, per aquest ordre.
Capítol
VI. El/la tresorer/a i el/la secretari/a
Article
21
El/la tresorer/a té com a funció la custòdia i el control
dels recursos de l’Associació, com també l'elaboració del pressupost, el balanç
i la liquidació de comptes. Porta un llibre de caixa. Signa els rebuts de
quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures aprovades per la
Junta Directiva, les quals han d'ésser visades prèviament per el/la president/a,
i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de crèdit o
d'estalvi.
Article
22
El/la secretari/a ha de custodiar la documentació de l’associació,
aixecar, redactar i signar les actes de les reunions de l'Assemblea General i
la Junta Directiva, redactar i autoritzar els certificats que calgui lliurar, i
també portar el llibre de registre de socis/es.
Capítol
VII. Les comissions o grups de treball
Article
23
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de
treball, l'han de plantejar els/les membres de l'associació que vulguin
formar-los, que n'han d'assabentar la Junta Directiva i explicar les activitats
que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva s'ha de preocupar d'analitzar les
diferents comissions o grups de treball, els/les encarregats/des dels quals li
han de presentar un cop al mes un informe detallat de les seves actuacions.
Capítol
VIII. El règim econòmic
Article
24
Aquesta associació no té patrimoni fundacional.
Article
25
Els recursos econòmics de l’associació es nodreixen de:
a)
Les quotes que fixa l'Assemblea General per als/les seus/ves membres.
b)
Les subvencions oficials o particulars.
c)
Les donacions, les herències o els llegats.
d)
Les rendes del patrimoni mateix o bé d'altres ingressos que puguin
obtenir-se.
Article
26
Tots/es els/les membres de l’associació tenen l’obligació
de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames, de la manera i en
la proporció que determini l'Assemblea General, a proposta de la Junta
Directiva.
L'Assemblea General pot establir quotes d'ingrés, quotes periòdiques
mensuals que s’ingressin per mesos, trimestres o semestres, segons el que
disposi la Junta Directiva- i quotes extraordinàries.
Article
27
L'exercici econòmic coincideix amb el curs escolar,
iniciant-se l’1 de setembre i queda tancat el 31 d’agost de l’any següent.
Article
28
En els comptes corrents o llibretes d'estalvis obertes en
establiments de crèdit o d'estalvi, hi ha de figurar les signatures del/la
president/a, el/la tresorer/a i el/la secretari/a.
Per poder disposar dels fons n'hi ha prou amb dues
firmes, una de les quals ha de ser la del/la tresorer/a o bé la del/la
president/a.
Capítol
IX. El règim disciplinari
Article
29
L’òrgan de govern pot sancionar les infraccions comeses
per les persones associades que incompleixen les seves obligacions. Aquestes
infraccions es poden qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents
poden anar des d'una amonestació fins a l’expulsió de l’associació, segons el que
estableixi el reglament intern. El procediment sancionador s'inicia d'ofici o
bé com a consistència d'una denuncia o comunicació. En el termini de 10 dies,
la Junta Directiva nomena un/a instructor/a, que tramita l'expedient
sancionador i proposa la resolució en el termini de 15 dies, amb audiència prèvia
del presumpte infractor. La resolució final, que ha de ser motivada i aprovada
per dues terceres parts dels/les membres de la Junta Directiva, l'adopta aquest
Òrgan de govern també dins d'un període de 15 dies. Contra les sancions per faltes
greus i molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades
hi poden recórrer, si el reglament intern estableix el procediment per fer-ho, davant
la primera Assemblea general que tingui lloc.
Capítol
X. La dissolució
Article
30
L’associació pot ser dissolta si ho acorda l'Assemblea
General, convocada amb caràcter extraordinari expressament per a aquest fi.
1. Un cop acordada la dissolució, l'Assemblea General ha de prendre les
mesures oportunes tan pel que fa a la destinació dels béns i drets de l'associació,
com a la finalitat, l’extinció, i la liquidació de qualsevol operació pendent.
2.
L'Assemblea està facultada per elegir una comissió liquidadora sempre que
ho cregui necessari.
3. Les persones associades estan exemptes de responsabilitat personal. La seva
responsabilitat queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos
hagin contret voluntàriament.
4. El romanent net que resulti de la liquidació s'ha de lliurar directament a l’entitat
pública o privada sense afany de lucre que, en l’àmbit territorial d’actuació
de l’associació, hagi destacat més en la seva activitat a favor d'obres benèfiques.
5. Les funcions de liquidació i d’execució dels acords a que fan referència
els apartats anteriors d'aquest mateix article són competència de la Junta
Directiva si l'Assemblea General no confereix aquesta missió a una comissió
liquidadora especialment designada.
Terrassa, 1 de maig de 2019